Badalona acull fins diumenge tres bucs que difonen arreu la importància de la recuperació i el manteniment de la cultura marítima a partir de la reproducció i activitat a bord d’embarcacions clàssiques. Es tracta del Galeón Andalucia, de la Nao Victoria i del pailebot Pascual Flores
El pailebot Pascual Flores és un buc original de 1917 que va ser restaurat el 2008, que cada temporada navega milers de milles al voltant d’Espanya i d’Europa. Amb una eslora de 34 metres i una mànega de 8,60m, en els seus orígens es va dedicar a l’exportació de fruites, sal i cabotatge en general tant pels ports i caladors mediterranis, com en la costa nord i oest d’Àfrica. Actualment es dedica a fer sortides de navegació a vela amb públic, batejos de mar per la costa d’una durada aproximada de tres hores. Aquesta és la proposta per a Badalona per al divendres 11, dissabte 12 i diumenge 13 de novembre. Estan fixades a les 10.00h i a les 16.00h, s’han de reservar directament en la web de la Fundació, amb aquest enllaç. Les places per a cada sortida són 45 unitats, de manera que la recomanació de l’organització és fer la reserva amb agilitat. Es fan directament en el web de la Fundació, que gestiona aquestes sortides amb Vela Cuadra. Informació i reserves en les condicions: www.velacuadra.es navegant fins a la casella de venda de tiquets amb la referència Festival a Badalona.
El Pascual Flores és l’embarcació més diferent de les altres dues embarcacions que hi ha al Port de Badalona, el Galeón Andalucia i la Nao Victoria. Si més no, el pailebot no forma part del patrimoni propi de la Fundació sinó que pertany a l’Ajuntament de Torrevieja que té un conveni amb la Fundació perquè formi part de les gires de la seva flota tot promocionant el turisme i la cultura de la ciutat de Llevant i que comparteixi la història dels pailebots com transportadors de sal.
El pailebot Pascual Flores, el Galeón Andalucia i la Nao Victoria recalaran al Port de Badalona des del dilluns 7 al vespre i fins a la tarda del diumenge 11, quan torni de la darrera navegació amb públic, i provenen d’una estada similar al Port d’Arenys de fa uns dies i es dirigiran al Port Vell de Barcelona, tot coincidint amb la goleta Göteborg.
El més espectacular dels tres bucs, per les seves dimensions, és el Galeón Andalusia, una rèplica de les embarcacions del segle XVII que es va construir el 2010 amb una eslora de 55 metres, 10,09 m de mànega i una superfície vèlica de 930m2. L’embarcació rememora les rutes comercials i culturals realitzades entre Espanya, Amèrica i Filipines i no es pot visitar ni navegar en aquesta cita a Badalona.
La Nao Victoria completa la terna. Es va fer expressament per a l’Exposició Universal de Sevilla del 1992, i té 26 metres d’escola i 7 de mànega, amb una superfície vèlica de 290m2. Té una gran importància en la història de la navegació donat que és una rèplica del buc amb el que Juan Sebastián Elcano va fer la primera volta al món (1519-1522) de la que ara fa 500 anys. En aquesta recalada no es pot visitar, però es treballa perquè tingui una visita de més dies amb portes obertes i activitats.
En aquest sentit, subratllar que la ciutat prepara per al primer cap de setmana de les Festes de Maig, els dies 6 i 7 de maig, un Festival de Mar que concretarà embarcacions clàssiques d’aquestes característiques, entre les que, evidentment, el quetx Ciutat Badalona exercirà d’amfitrió. D’entre els clàssics que ja han confirmat hi ha el pailebot Santa Eulàlia, del Museu Marítim de Barcelona, – molt similar al Pascual Flores- entitat que forma part de l’equip organitzador de la trobada a Badalona.