La UTE Comsa-Dragados portarà a terme les obres de construcció del viaducte del ferrocarril amb un pressupost de més de 14 milions d’euros i un termini d’execució de prop de 16 mesos
El Consell d’Administració de Marina de Badalona, reunit avui 31 de març de 2023 en sessió ordinària, ha adjudicat a la Unió Temporal d’Empreses (UTE) Comsa-Dragados Badalona les obres d’execució del projecte de construcció del viaducte de la línia ferroviària Barcelona-Mataró- Maçanet-Massanes sobre el futur canal del Port de Badalona. Aquesta adjudicació permetrà finalitzar el Canal del Gorg.
Les obres, que començaran a inicis d’estiu, consisteixen en la construcció d’un viaducte de 180 metres de longitud que permetrà la continuïtat de la línia del ferrocarril, salvant el nou Canal Badalona, així com la millora de la connexió del Port i el front marítim amb la resta de la ciutat. La construcció d’aquest viaducte i de la rotonda de comunicació del carrer de Ponent amb Eduard Maristany seran claus per poder finalitzar la totalitat dels 350 metres del canal d’aigua que s’endinsa en la trama urbana.
L’alcalde de Badalona i president de Marina Badalona SA, Rubén Guijarro, ha assenyalat que: “avui és un dia històric per Badalona, aquest viaducte ens permetrà obrir el Port a la ciutat i connectar els barris de La Mora i el Gorg amb un nou espai on la ciutadania podrà gaudir d’un passeig obert al mar”.
Canal Badalona: un nou espai amb un canal navegable de 350 metres
Aquest canal, que viurà demà dissabte 1 d’abril una jornada oberta al públic, permetrà sumar al Port 200 nous amarradors, 5.000 m2 de locals i un nou espai portuari de 2,7 hectàrees amb un canal navegable de 32 metres d’amplada i 350 metres de longitud. La proposta d’aquest nou eix, el Canal Badalona, és esdevenir un bulevard urbà i una nova centralitat de la ciutat.
Aquesta nova actuació es fa un pas més en la transformació i la regeneració ambiental de la ciutat, que es va iniciar fa més de vint anys amb els primers treballs al front litoral per dotar-lo d’usos cívics. D’aquesta manera s’ha anat substituint la vella indústria pesant i contaminant, que estava en primera línia de mar, per un litoral on noves activitats residencials, lúdiques i econòmiques conformen una nova realitat.
Millora en la connexió del Port amb els barris de La Mora i el Gorg
A més de facilitar un nou accés a la façana litoral a través dels 180 metres del viaducte, les millores introduïdes en el projecte inclouen un pas inferior per a vianants i vehicles d’emergència i serveis pel carrer de Tortosa, millorant la connexió entre el barri de La Mora, el Gorg i el Polígon Sud.
Totes aquestes millores de connectivitat també facilitaran l’objectiu del Port de Badalona d’esdevenir un motor econòmic, social i d’oci nàutic, per situar-se com un referent de l’economia blava i de la indústria del coneixement, en l’eix del futur Hub de les Tres Xemeneies i de la Fundació CIM de la UPC, que s’instal·larà a l’edifici de la CACI.
En el mateix grup de licitacions també figura el Servei d’Assistència Tècnica a la direcció d’obres de l’ADIF, per al seguiment de les obres d’execució del projecte, que portarà a terme Meta Engineering per un import de 503.000 euros.